Przejdź do treści
slider
Przejdź do stopki

Międzynarodowy Dzień Tolerancji

Treść

16 listopada przypada Międzynarodowy Dzień Tolerancji ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.

W grupach starszaków - III i IV - zostały przeprowadzone zajęcia, podczas których dzieci uczyły się prawidłowych postaw społecznych, a w szczególności akceptacji odmienności innych, poszanowania cudzej godności i uwrażliwienia na uczucia innych. Dowiedziały się, że każdy z nas jest inny i każdego należy szanować. Podczas wizyty Pani Psycholog (Patrycja Sojka - Berowska), przedszkolaki wykonywały szereg działań próbując odpowiedzieć na pytanie: "Co to jest tolerancja?". W czasie burzy mózgów pojawiły się następujące odpowiedzi: "To pomoc innym", "Opiekowanie się innymi", "Nie śmianie się z innych", "Bawienie się ze wszystkimi ludziami". Na pytanie, kim jest "inny" dzieci mówiły, że to może być Murzynek, ktoś chory, ktoś, kto ma inne włosy, inaczej wygląda, ktoś, kto nie mówi, nie chodzi, nie słyszy, słabo widzi, inaczej się zachowuje lub ubiera. Przedszkolaki z obu grup wysłuchały opowiadania (zilustrowanego planszami) o podróży do cudownej krainy, Kolorandii Spokojnej, w której wszystko i wszyscy byli różni, ale nikt nie był smutny. Na podstawie wysłuchanej bajki opowiadali o tym, że wszyscy mogą się różnić wieloma detalami, ale nikt nie jest lepszy ani gorszy.

W grupie III przedszkolaki próbowały swoich sił posługując się językiem migowym oraz rozmawiały o różnych sposobach komunikacji: za pomocą gestów, mimiki, symboli, a nawet specjalnych urządzeń, jak np. "Mówik". Obejrzały również film edukacyjny oraz kolorowały karty pracy, które zwróciły uwagę na różne rodzaje indywidualności, szczególnie te związane z niepełnosprawnościami. Zwróciły również uwagę, że wśród nich są osoby, które zamiast spinek czy opsek do włosów noszą aparaty słuchowe, które pomagają im lepiej słyszeć.

Przedszkolaki z grupy IV słuchając baśni H.Ch.Andersena „Brzydkie kaczątko” dowiedziały się, że nie należy oceniać innych po wyglądzie, czy pochodzeniu. Ponadto układały wyraz tolerancja z rozsypanki literowej, a następnie dopasowywały określenia kojarzące się z tym terminem do poszczególnych liter. Kolorowały ilustracje, przedstawiające osoby różniace się ze względu na kolor skóry, wyznanie, ubiór, religię, wygląd, wiek, posturę, przedstawiajace różne typy niepełnosprawności. Posłużyło im to do wykonania plakatu promującego tolerancję i akceptację odmienności.

Możemy śmiało stwierdzić, że dzieci z naszego przedszkola egzamin z tolerancji zdają celująco każdego dnia, co widoczne jest w ich zachowaniach wobec kolegów i koleżanek, szczególnie tych z niepełnosprawnościami, czy też innej narodowości. Dlatego też tak ważne jest przeprowadzanie zajęć o takiej tematyce i promowanie właściwych zachowań już od najmłodszych lat.

25184